ד"ר איל דודסון

חיפוש
Close this search box.

מתעניינים בסיור? צרו קשר

“יום מיוחד לחינוך באקטיביות לאומית”: תהלוכת של ל”ג בעומר של יהושע אביזוהר

גיליון 168, אייר תשפ”ג

סיפר אליעזר שְׂמאלי, המחנך, סופר הילדים ומחלוצי העלייה השלישית (נפטר ב-1985):

“[…] בית הכרם בירושלים – השכונה שבה התגורר מורנו אביזוהר ז”ל שנים רבות, ואשר בחלקה הדרומי-מזרחי (ליד רחוב החלוץ) נקרא רחוב על שמו, רחוב אביזוהר. ולא זו בלבד – אלא שליד הרחוב הזה מתנוססת לתפארת גם גינת נוי ושעשועים לילדים, המכונה אף היא בפי ילדי השכונה בשם ‘גן אביזוהר’. לגינה נאה, מוריקה ופורחת זאת אני סר תמיד עם נכדותי הקטנות, כשאני בא לבקר את משפחת בתי המתגוררת בשכונה ברוכת אוויר וצל זאת שבירושלים…” (א’ שמאלי, זהב בירושלים, תל אביב תשמ”א, עמ’ 266).

גן אביזוהר ברחוב אביזוהר בשכונת בית הכרם. 2022.

 

האיש שהונצח בשכונת בית הכרם הוא יהושע אביזוהר, ממייסדי השכונה, ושמאלי היה מתלמידיו בבית המדרש למורים בבית הכרם. כך הוא זכר אותו:

“שערות בהירות ועיניים כחולות, פנים נוהרים ובת צחוק ילדותית […] עוד לא היתה התאמה טובה יותר בין שם משפחה ונושאו כמו באיש מופלא זה: כל כולו נהרה וזוהר, אור וטוב לב” (שם, עמ’ 222).

הדפס כסף מתצלום שחור לבן, בו נראים פרחי ההוראה, כנראה בוגרי שנת תרפ”ה (1925), עם צוות המורים של בית המדרש למורים בירושלים. התמונה צולמה בחזית הבניין ברחוב ישעיהו 15, בו שכן המוסד באותם ימים. יושבים בשורה הראשונה, מימין לשמאל: אהרן מיכל ברכיהו (ברוכוב), יהושע אביזוהר, יוסף קלוזנר, בן ציון דינבורג (דינור), יוסף מוהליבר, חיים אריה זוטא, שלמה שילר ואהרן מאיר מזי”א (מקור: אוסף בית הספרים הלאומי).

 

יהושע אביזוהר (סינגלובסקי) נולד בשנת 1882 בלֶנינוֹ, ליד העיר ברנוביץ’ בדרום רוסיה (כיום בבלארוס). בצעירותו למד בישיבה בליטא, שם ספג גם את רוחות ההשכלה והציונות ואף עמד בראש תנועת ‘התחיה’, של ציונים צעירים. לאחר עלייתו ארצה, עם גל העלייה השנייה, התיישב בבית הכרם, הצטרף כחבר בוועד ‘למען תוצרת הארץ’, והיה פעיל במפלגת ‘הפועל הצעיר’ ומועמד מטעמה לאספת הנבחרים.

חתימת ידו של “י. אביזהר, י”ר [=יושב ראש] אגֻדת הדיירים, [תושב שכונת] בית הכרם, ירושלם”.

 

באוקטובר 1921 ייסד אביזוהר בירושלים המנדטורית את ‘הסתדרות השכנים’, שהפכה מאוחר יותר ל’אגודת הדיירים’. בין מטרותיה היו:

“להלחם ביוקר הדירות ובנִצוּל מצד משכירי הדירות. לסדר עזרה משפטית וסדורית עבור השכֵינים חברי ההסתדרות. סדור חברים לבנין בתים על יסודות מתנגדים לנִצוּל. הגנה על זכויות השכנים בהנהגת העיר ומוסדותיה” (תקנות השכינים של ירושלים, [ירושלים 1921], ארכיון מדינת ישראל [גנזך המדינה], תיק 834/60).

אביזוהר חתם, כחבר מרכז הסתדרות המורים, על ‘קול קורא’ להקדיש –

“את יום ל”ג בעומר בתור יום מיוחד לחִנוּך באקטיביות לאומית, בתוכן ובצורה המתאימים לתקופת היצירה והבניָן. ויהא מעתה ל”ג בעומר, יום זכרון לתלמידי רבי עקיבא שהקריבו את חייהם לשם גאולת העם, ליום התלמידים לסיוע בעבודה בעם לקרן הקיימת לישראל, לחג הפעולה העצמית של התלמידים בעבודת הגאולה” (“אל המורים העברים בכל תפוצות הגולה: קול קורא מאת המרכז והמועצה של הסתדרות המורים בארץ ישראל”, דאר היום, 8.4.1926).

חתימתו על מניפסט זה לא מותירה ספק באשר לזהותו הציונית של אביזוהר. פעילות ‘אגודת הדיירים’ הובילה ליוזמה להקמת שכונה חדשה ממזרח לירושלים, ליד הכפר אבו דיס. את סיפורה של שכונה זו – שלא קמה לבסוף – חקרתי בעבר (“‘כאן תקום השכונה שלנו’: השכונה שלא קמה ממזרח לירושלים בתקופת המנדט הבריטי”, מחקרי יהודה ושומרון, לא, 1 [2022], עמ’ 73-45), אבל עליה לא אכתוב כאן, כדי להתמקד בדמותו הייחודית של אביזוהר. רק אציין, ששבועות ספורים לאחר ניסיון לשיווק מגרשים, לקראת ל”ג בעומר תרפ”ו (2.5.1926), יזם אביזוהר ביקור המוני באבו דיס. על קורות אותו יום, שבו ניהלו חברי האגודה מסע רגלי משכונת בית הכרם ועד אדמות השכונה באבו דיס, סיפר אליעזר שמאלי:

“למורנו אביזוהר היו עיניים כחולות ותמימות כעיני ילד קטן, ובדבריו החמים והשקטים היה מלהיב אותנו ומעורר את כולנו לעשות למען גאולת אדמה בהרים אשר מסביב לירושלים הקטנה והחנוקה […] ביום היה מורנו מלמד אותנו טבע בבית המדרש למורים בירושלים, ובערב היה הולך אתנו למאה שערים ולמחנה יהודה, סר אל בתי המלאכה ונכנס לחנויות, מעלה בת צחוק על פניו ואומר: “שלום! אני רוצה להשיג בשבילכם אדמה”. “על [בית הקברות ב]הר הזיתים?” היו אנשים שואלים וצוחקים. “לא, על הר אשר נחיה עליו, נבנה עליו בתים וניטע עצים לידם, והילדים ישחקו בצִלם וישמחו”, היה מורנו עונה וצוהל […] הקהיל מורנו הטוב את כל אלה שנרשמו בפנקסו ואשר רצו בבית קטן וגינה לידו. מכל צד ועבר נהרו אליו בעלי מלאכה ופקידים, חנוונים ופועלים. כולם היו לבושים בגדי חג יפים. ולא לבדם באו אל אביזוהר, אלא גם את נשותיהם וילדיהם הביאו אתם, וגם את הוריהם הזקנים. וכולם נשאו בידיהם סלי מזון […] יצאנו כולנו לערוך סיור ומדורה [של ל”ג בעומר] בחלקת האדמה הגדולה […] לא ניפנפנו בדגלים ולא נשאנו נאומים. הלכנו ושרנו שירים עבריים וציוניים […] השכונה החדשה עוד לא נראתה בסיורנו זה, כי טרם נבנתה. אך הנוף אשר נפרשׂ לרגלינו ממרומי ההר היה מקסים ממש. מצד אחד – הר הצופים. מצד אחר הרי “מעלה האדומים” אשר בספר יהושע. ובצד מזרח – הרי עבר הירדן. והכל עטוף ערפילים כחלחלים, מרטטים ומרחפים, ונעלמים במרחקים. תאווה לעיניים ממש […] “האם זאת נחלתנו?!” שאלו רבים בהתרגשות, כשהם כורעים על פני האדמה ונושקים אותה בהתרגשות. הנה סימני התחומים שלנו”, ענה מורנו אביזוהר והוא קורן כולו מאושר. “כאן תקום השכונה שלנו, ובה נבנה לנו בתים ונשב איש תחת גפנו ותחת תאנתו…” שרנו ורקדנו. פרקנו את חבילותינו מעל גבי החמורים והפרדים, והתיישבנו משפחה משפחה – על אבני המקום. הילדים ערכו את העצים, שרו שירים ואמרו להעלות את מדורת ל”ג בעומר… אך פתע פתאום […] המון ערבי מסוער ומזעיף פנים הקיף אותנו סביב סביב. הם צעקו: “הסתלקו מכאן, ואל תעלו מדורות על אדמותינו!” ואיימו עלינו במקלות… הם שיסו בנו את  כלביהם והמטירו עלינו אבנים… השארנו את העצים ואת סלי המזון והתחלנו לסגת אט אט לעבר ירושלים בצער ובבושת פנים… ואביזוהר מורנו היה מסכן מאוד!… המורה הטוב והתמים הליט פניו בידיו – ובכה. מרוב צער ובושה בכה ממש כילד קטן” (שמאלי, זהב בירושלים, עמ’ 278-274).

כמי שהתמחה בבוטניקה, לימד אביזוהר מדעי הטבע בבית הספר אליאנס ובבית המדרש למורים, חיבר מפתח לזיהוי צמחים (מוסף לילקוט הצמחים, ירושלים ת”ש) וגיליונות מידע על צמחים (מצמחי הארץ: חודש חודש וצמחיו, ירושלם תרצ”-).

כריכת אחת מחוברות ‘מצמחי הארץ’ של אביזוהר, משנת 1950 (מקור: אתר המכירות findbook.co.il).

 

בניגוד לרושם המתקבל, של יזם ומנהל פרויקט ציבורי, תלמידיו של אביזוהר זכרו אותו כמפוזר כרוני שאיננו מסוגל לנהל את ענייניו הפרטיים.

“ועל זה, שהכי כיף בעולם זה ללמוד כימיה אצל אדון אביזוהר, מפני שאדון אביזוהר הוא, כידוע לכל, מפוזר כמו שבעה פרופסורים, ופעם הדליק בפיזור רוחו לעצמו את השׂפם במקום את הפתילה של מנורת הספירט, ופקח עיני תמהון כחולות ואמר לכיתה דמומת הציפייה: עד כמה שזכרוני אינו מטעני, אין זה מתקבל על הדעת, שהריח הנודף מבערת ספירט יהיה כמו הריח הזה […] ועל זה שיום אחד הוא פתאום שכח איפה הוא גר, זאת אומרת הוא זכר שהוא גר בבית הכרם, וזכר פחות את הסביבה, אבל שכח איפה בדיוק הבית, ולכן הוא הלך לבית הכרם, ושם הוא פגש איזה ילד קטן, ושאל אותו: ילד! ילד! אולי תוכל לומר לי איפה גר כאן אדון אביזוהר? והילד נד בראשו בנזיפה והשיב: מה? שוב פעם שכחת איפה נמצא הבית שלנו, אבא?” (י’ האזרחי, עיר אבן ושמיים, תל אביב 1968, עמ’ 122-121).

שיעור בכימיה של המורה יהושע אביזוהר (עומד משמאל), הגימנסיה העברית בשכונת הבוכרים, 1925 (מקור: הארכיון הציוני המרכזי).

 

אמנם יש להניח שהתיאור הספרותי לוקה בגוזמה, אבל כנראה שרק ‘הוזים’ שכמותו העזו לחלום על בניין ירושלים החדשה, ובלעדיהם אולי הייתה נראית אחרת. אביזוהר נפטר ב-27.10.1967.

באוסף בית הספרים הלאומי שמור שיר ‘במעגל’ מאת יהושע אביזוהר, בכתב ידו:

“כך סוגרים במעגל”: השכונה שיזם אביזוהר ממזרח לירושלים, כאמור, לא קמה. קשיים ביטחוניים, כלכליים וארגוניים העיבו על התקדמות הבנייה באדמות שנרכשו, וסופה שנותרה מעבר לקו הגבול לאחר מלחמת השחרור.

מבט משכונת קדמת ציון מערבה, אל הר הזיתים והעיר העתיקה, חורף 2021 (באדיבות יונדב הורביץ).

 

19 שנה לאחר מכן אוחדה העיר (1967), אבל רבות מאדמות היהודים באבו דיס נתפסו בינתיים בידי ערבים. ובכל זאת, על האדמות שעוד נותרו, קמה שכונה שהשבוע חגגה 19 שנים להקמתה (ביום י”ב באייר) – שכונת קדמת ציון. כיום מתגוררים בה כמה עשרות משפחות, אבל ביום הולדתה קיבלה השכונה מתנה נאה: אישור תכניות ההפקדה בעיריית ירושלים לבנייה רחבת היקף. לו אביזוהר חי עמנו יש להניח ששוב היה מליט פניו בידיו ובוכה, אבל הפעם משמחה.

ד"ר אייל דודסון

רוצים לקבל עדכונים ?
מוזמנים להרשם לניוזלטר וכל העדכונים ישלחו אליכם ישירות למייל
דילוג לתוכן