ד"ר איל דודסון

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מתעניינים בסיור? צרו קשר

צדק מאוחר: תחנת הכוח על שם מאיר טוביאנסקי

קלישאה ישנה נאנחת על כך שטחנות הצדק טוחנות לאט. בירושלים, עיר שבלאו הכי לא ממהרת לשום מקום, נעשה צדק קטן עם מאיר טוביאנסקי 74 שנה לאחר מותו הנורא. ביום רביעי האחרון נערך טקס קריאת תחנת הכוח הראשונה בירושלים על שמו של טוביאנסקי, אבל לפני שנגיע לסיפורו של האיש ראוי להקדים כמה מילים על תחנת הכוח:

בשנת 1926, בימי שלטון הבריטים בארץ, קיבלה חברת ‘בלפור ביטי’ את הזיכיון להקמת תחנת כוח ולהולכת חשמל בירושלים ובסביבותיה. מבנה החברה הוקם ברחוב בית לחם, בשולי המושבה הגרמנית, לא הרחק מדרום לתחנת הרכבת. הזיכיון ניתן ל-60 שנה, אלא שכעבור 22 שנה בלבד איבדה תחנת הכוח את כוחה. ירושלים חולקה בתום מלחמת השחרור, ותחנת הכוח נותרה בצדו המערבי-ישראלי של הגבול, כשהיא מנותקת מלקוחותיה העיקריים – ליתר דיוק, לקוחותיה בבית לחם, רמאללה, יריחו וירושלים המזרחית הם אלה שנשארו מנותקים מחשמל במשך תקופה ארוכה. המבנה המעוצב היטב הועבר לידי חברת החשמל הישראלית בשנת 1954, אבל התברר שהפעלתו אינה כדאית עוד והוא נעזב ונזנח במשך שנים רבות. בסוף המאה ה-20 שוקם המבנה בידי חברת החשמל, והוא משמש כיום כתחנת כוח משנית שלה.

תחנת הכוח ברחוב בית לחם בירושלים, 2013 (מקור: דוידוד, ויקיפדיה).

 

ב-1938 התקבל מאיר (‘מישה’) טוביאנסקי לעבודה בחברת החשמל המנדטורית. טוביאנסקי נולד בקובנה שברוסיה (כיום בליטא) בשנת 1904, ובגיל 25 – לאחר שהשלים את לימודי הכשרתו למהנדס – עלה לארץ. בימי מלחמת העולם השנייה התגייס טוביאנסקי לצבא הבריטי, פנה לקצונה והגיע לדרגת מייג’ור (רב סרן). לאחר הפסקה של כמה שנים, בשנת 1947, חזר לעבוד בתחנת הכוח של חברת החשמל ברחוב בית לחם. בתוך כך, התגייס ל’הגנה’ ובימי מלחמת השחרור הוא נחשב לקצין סמכותי ומוערך. טוביאנסקי טיפס במהירות בדרגות הקצונה, מונה למפקד מחנה שנלר, ובהמשך למפקד שדות התעופה בירושלים.

מאיר טוביאנסקי (מקור: ויקיפדיה).

 

ב-30 ביוני 1948 נסע מאיר טוביאנסקי עם לנה אשתו לתל אביב. ברחוב אלנבי הם התפצלו, וקבעו להיפגש כעבור זמן בבית הקולנוע. בעודו עורך קניות בשוק הכרמל הוא נעצר, נדחף בחיפזון לרכב והובל לחקירה במשרדי המודיעין. קצין המודיעין בנימין ג’יבלי הטיח בו, כי הוא נאשם בריגול חמור, שכן לפי ידיעות שהגיעו לידיו מסר טוביאנסקי לידי הבריטים את רשימת צרכני החשמל הגדולים בירושלים, ובהם מפעלי תעשיית הנשק, ועל פי רשימה זו הירדנים הפגיזו אותם. למפרע אמנם התברר שרשימה זו הוכנה לבקשת מנהל חברת החשמל לצרכים מקצועיים, וכי ההפגזה הירדנית אירעה כמה ימים לפני שהוכנה הרשימה, אבל החוקרים היו נחרצים ולא דקדקו בפרטים.

מיד אחר כך הובל טוביאנסקי לג’יפ צבאי, והוסע למבנה בכפר הערבי הנטוש בית ג’יז, ליד חולדה, שם ערכו לו ‘משפט שדה’. חוקרי המודיעין של ה’הגנה’ מינו את עצמם לתובעים ולשופטים, ומבלי שהוגש כתב אישום, ללא ראיות וללא הגנה משפטית הם שפטו אותו למוות. אחד החוקרים, איסר בארי, יצא לשטח האימונים של חטיבת יפתח, הביא משם כמה חיילים, ועל פי פקודתו הם ירו בו למוות. רק לאחר שנורה כתבו ה’שופטים’ את ‘גזר הדין’. מרגע חטיפתו של טוביאנסקי בתל אביב ועד לרגע מותו חלפו בסך הכול ארבע שעות.

אחד החיילים שהשתתפו בהרג טוביאנסקי מסרב עד היום לחשוף את זהותו. הוא חי כיום בקיבוץ בגליל, ולאחרונה התראיין לכתבה עיתונאית, בה הוא התוודה:

“בראש הטור הלכו המ”פ מתי גולדמן, אחריו איסר בארי, אחריו אחד הסמלים שלנו, אחריו עוד מישהו, ואחריהם הלך טוביאנסקי. הייתי די קרוב אליו. בעודנו הולכים, אמר טוביאנסקי שיש לו בקשה אחרונה, בקשה לבן שלו. איסר בארי נבח עליו. היסה אותו מיד. ‘שתוק, אתה בוגד!’. איש לא העז לומר מילה. נכנסנו לתוך המטע, העמידו אותו עם הגב לחומה והפנים אלינו. איסר בארי הוציא דף נייר והתחיל לקרוא. אני לא זוכר את כל מה שהוא קרא, חוץ מזה שהוא אמר לו, ‘נמצאת בוגד, ודינך מוות’. הוא ניגש אליו, תלש לו את הדרגות, ואחר כך את החגורה האלכסונית. למיטב זכרוני, מי שנתן את פקודת הירי היה המ”פ מתי. ‘טען, למטרה שלפניכם, אש!’. פשששש. היה בום חזק נורא. היינו, למיטב זכרוני, ארבעה יורים. אני ועוד שלושה. הוא נפל מיד. אחר כך כולם הסתלקו משם במהירות. המ”פ אמר לי: ‘תקברו אותו […] כן, זו הייתה טראומה עבורי. זה היה הכיעור של מלחמת השחרור. דוגמה לכיעור, והיו עוד כיעורים כאלה ודומים להם, לְמָה שאנשים מסוגלים לעשות. זה כתם. כתם צריך לנקות. בן גוריון השתדל לנקות. הוא קבע בדיקה משפטית, שבה טוביאנסקי זוכה ונוקה […] תן לי למות בשקט. זה מכוער. זה מציק לי מאוד. למה הייתי חלק מהעניין הזה? יכולתי להרים יד ולהגיד שאני לא רוצה לקחת חלק” (א’ ברתנא, זמן קיבוץ, 17.5.2022).

גופתו של טוביאנסקי הוטמנה במקום שבו נהרג, והאירוע לא דווח לגורם כלשהו. לנה, שנותרה לבדה עם בנם יעקב, חיפשה את עקבותיו של מאיר במשך חודשים רבים, עד שהעובדות החלו להתבהר. מדינת ישראל הכירה בכך שטוביאנסקי הוצא להורג על לא עוול בכפו, ודרגותיו שנתלשו מעל כתפיו לפני שנורה הושבו לבני משפחתו. ראש הממשלה ושר הביטחון דוד בן גוריון אף פנה ביוזמתו אל האלמנה והביע את צערו והתנצלותו בשם מדינת ישראל. ב-7.7.1949 הועברו עצמותיו לקבורה בבית העלמין הצבאי בשייח’ באדר, בחלקת חללי ה’הגנה’. שנתיים אחר כך, ב-21.6.1951 הועברו עצמותיו לבית הקברות הצבאי בהר הרצל, ונטמנו בטקס צבאי מלא. על מצבתו נכתב: “נהרג בשגגה”.

אנשי המודיעין שדנו אותו למוות נשפטו בבתי דין צבאיים, קיבלו עונשים קלושים וסמליים ואף קודמו לתפקידים בכירים בצה”ל ובשירות המדינה. כך, למשל, דוד בארי נשפט למאסר של יום אחד ולקנס של לירה אחת וקודם לראש מחלקת המודיעין הראשון בצה”ל. גם בנימין גי’בלי היה לימים ראש אגף המודיעין בצה”ל.

פרשת טוביאנסקי הסעירה את מדינת ישראל במשך תקופה ארוכה. נתן אלתרמן כתב על הפרשה את הטור ‘אלמנת  הבוגד’, ב’טור השביעי’ שלו בעיתון דבר (8.7.1949):

ועכשיו כבר אפשר לגלות

איך כשנים עשר ירח וירח

נערך פה הקרב החותך גורלות 

עד אשר ישראל כרעה ברך!

היא כרעה, כי ניצח אותה קבר בודד

שפקדוהו רק שמש וסהר

היא כרעה, כי ניצחה אלמנת הבוגד

וניצח היתום והנער.

וכיוון שהיום הלזה, חי האל,

אולי רם הוא מכפי שידענו,

יזכרו בו בית ג’יז… והאיש הנופל

והדין הצבאי… ואנו.

תיזכר נא מהות “המשפט המהיר”…

זהו שמו הנורא שניתן לו!

שם סותר את עצמו! שם ריקן ויהיר!

שם שאין משמעות ומובן לו!

יישמר נא זכרה של אותה “חקירה

ושל “דעת קהל” מתערבלת

השופטת כג’יפ בנסיעה-מהירה

עם תיבת בלמים מקולקלת!

והאיש ייזכר. זה האיש הנדון

שידע כי נקי הוא גווע,

אך ככלות כל תקווה הוא הצדיע ב”דום!

לכיתה שכיוונה את רוביה.”

אז יצאה מול כולנו אישה המומה

ותכרז מלחמה

ותסיימנה!

אם ישנו אות תודה על שירות לאומה,

אין ראוי לו יותר ממנה!

מול ציבור ומדינה, בתוך בוז ואלות,

היא עמדה במלחמת השנים.

… ועכשיו, כאמור, כבר אפשר לגלות

שכרעה ישראל אפיים!

הכבוד למדינה שהרכינה שִלטה,

לא רבות כמותה תעשינה

וכבוד (זאת נזכורה!) לראש ממשלתה

שגזר: לעיני כל, מבעוד קרב נרשיענה.

חרף כל אסטרטגיה וכל שיקולים.

מבלי שהות, הוא ציווה אותה ברך לכרוע!

והיה זה אחד מימיו הגדולים,

הצורמים את אנשי המקצוע

מהו עוז מדינות? מול ריבוא כידונים

לעמוד לבלי סגת בשער 

אך לרעוד ולכרוע מול יד אין אונים

של אישה אלמנה ונער”!

72 שנים נוספות נדרשו כדי להסב את שמה של תחנת הכוח בירושלים על שמו של סרן מאיר טוביאנסקי, שנפל קרבן לעלילה מרושעת ולרשלנות פושעת. ימי תקומת המדינה זכורים בדרך כלל כימי ישועה ובניין לאומי, אבל בתוך רגעי השׂגב ההיסטורי היו גם מפָּלות ופינות אפלות, שגם מהן יש גם כיום מה ללמוד.

 

7.2022

ד"ר אייל דודסון

רוצים לקבל עדכונים ?
מוזמנים להרשם לניוזלטר וכל העדכונים ישלחו אליכם ישירות למייל
דילוג לתוכן