Search
Close this search box.

ד"ר איל דודסון

מתעניינים בסיור? צרו קשר

הקיבוץ העירוני הראשון: ‘חובבי הירקות’ של ברל כצנלסון בירושלים

גיליון 234, אלול תשפ”ד

ברל כצנלסון היה ממנהיגיה הבולטים של תנועת העבודה בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי והוגה הדעות של הציונות הסוציאליסטית. הוא עלה מרוסיה ארצה בשנת 1909, עם עולי העלייה השנייה, חיפש את ייעודו כחקלאי ובהדרגה התבלט כמנהיג והוגה דעות. באוגוסט 1917, חודשים ספורים לפני הכיבוש הבריטי בירושלים, עלה כצנלסון מחוות כנרת לירושלים ונשאר בה לסירוגין במשך כשנה, עד יולי 1918. ימים אלה, של חילופי השלטון, היו סוערים ודרמטיים בתולדות ירושלים. ראו כאן:

‘חג כיבוש ירושלים’, חנוכה תרע”ח

פרק קצר זה היה היחידי בחייו של ברל כצנלסון בירושלים, ואין זה מובן מאליו שהסוציאליסט החילוני, איש האדמה, בחר להקדיש את זמנו לעיר האבן הקנאית. ברל דווקא לא התכחש לקדושתה של עיר הקודש, וניצל את שהותו בירושלים לסיור בעיר העתיקה, בכותל המערבי ובהר הבית. את רשמיו הוא סיכם בקצרה כך:

“סיבוב החומה וביקור הכותל, הר הבית הוא הוא המפעים את הלב ומעביר על גדותיו” (א’ שפירא, ברל: ביוגרפיה, תל אביב תש”ס, א, עמ’ 115).

את עיקר זמנו בירושלים הקדיש ברל כצנלסון להקמתו של מעֵין קיבוץ קטן, יוזמה חלוצית ונועזת שלא הייתה כדוגמתה בכל תולדותיה של עיר הנצח. הוא גייס חמש נערות צעירות מבנות העלייה השנייה, ובהן חנה כצנלסון, אחותו הצעירה, ורחל כצנלסון (שלא הייתה קרובת משפחתו, אך הייתה בת עירו בוברויסק שברוסיה [כיום בבלארוס]. לימים הייתה אשת נשיא המדינה זלמן שז”ר), חכר ממשפחת חוסייני הערבית כמה חלקות אדמה בשכונת שייח’ ג’ראח, בקרבת קברי המלכים, ושיכן את הבנות, ואת עצמו עמן, בבית סמוך. ‘חובבי הירקות’ – כך כינתה החבורה הצעירה את עצמה. מטרתו של ברל הייתה לייצר מקורות קיום ותעסוקה לתושבי ירושלים, שברקע מלחמת העולם הראשונה סבלו ממחסור ומרעב, ואולי זו הייתה מלכתחילה סיבת בואו לירושלים. חנה כצנלסון תיארה את העבודה בשדמות שייח’ ג’ראח ואת הווי החיים:

“היו אלה חצרות מבודדות, גדורות אבנים. פה ושם היו הגדרות פרוצות ושימשו מעבר מחצר אל חצר. אנו תיקנו את גדרות האבן ואסרנו על המעבר […] להשקאת החלקות שימש לנו בור מים. היינו שואבים בדלי ומעלים בחבל […] מעוננו באחד מבתי הערבים הסמוכים לחלקות הקרקע: חדר גדול שימש למגורים לחמש בחורות וחדר קטן לברל. חדר אוכל ומטבח קטנים ביותר. נוסף לאלה היתה לנו חצר פנימית” (י’ שרת, אגרות ב. כצנלסון, תל אביב 1974, ב, עמ’ 385-384, הערות 4-2).

העבודה באדמת הטרשים הייתה מפרכת, ולפועלות לא הייתה אפילו מחרשה משלהן. את המחרשה חכרו מבעל הקרקע הערבי, אבל התלות במצבי רוחו וברצונו הטוב הפכה בלתי נסבלת והסכסוכים לא אחרו לבוא. ברל מצא פיתרון בחצר ביתו של מלכיאל מני ברחוב יפו. מלכיאל מני היה בן למשפחה ספרדית ותיקה ומנכבדי הקהילה היהודית בירושלים. הוא היה השופט היהודי הראשון בבית המשפט העליון הבריטי. תפקידו הקנה לו מעמד חברתי נכבד, אותו הוא ניצל לצרכי ציבור ולקידום הרעיון הציוני.

השופט מלכיאל מני ובני משפחתו, ראשית המאה ה-20 (צילום:G. Krikorian ).

מודעת אבל על מותו של מלכיאל מני, “אחד המעולים שבעדה”, 4.12.1932 (אוסף הספרייה הלאומית).

 

למני היה בית אבן ענק דו-קומתי עם גג רעפים, בשטח של כ-5 דונם. מיקומו היה ברחוב יפו, בין שוק מחנה יהודה לבית הספר אליאנס (מרכז כלל כיום). בימינו לא נותר ממנו זכר, ובשטחו נבנה גורד שחקים (במקום חניון השוק הישן).

בית מלכיאל מני, מבט מדרום-מערב, 1895. צילום: צ’רלס אלכסנדר הורנשטיין. זיהוי וכיתוב: תמר הירדני.

 

כצנלסון נעזר זה מכבר בשירותיו של מני לניהול המשא והמתן עם משפחת חוסייני על חכירת האדמות (דבר, 5.12.1932). כעת ביקש ממני להקצות שטח בחצרו לשם הקמת משתלה ניסויית לירקות, והוא נענה לו ברצון. ברל ניהל יומן מפורט בו תיעד את הפעילות במשתלה:

“17.9.1917. בבוקר – גשם (כחצי שעה). במשך היום – רוח ועננים.

ערב סוכות [תרע”ח], 30.9.1917: התחלת העבודה במשתלות, בחצר מ. מני. נזרעה ערוגה א’ ומשהו בתוך ב’ – בצל. הזרע נקנה בשוק הבשׂמים. אוקיה אחת. שׁרה חצי יום, במים פושרים. השורות מסומנות בקילשון שלוש שינים רחבות.

י”ז תשרי. נזרעה ערוגה. סלק מיצרי, משל האאגה 572 זרע יבש. כ-40 גר’. הערוגה שתתה לפני הזרע. הזנחתי את השקאת החריצים, וכמו כן את הערוגות היבשות, והנני משקה את הערוגה אחרי העידור והזיבול ולמחרת מהפך בקילשון, מיישר, מסמן וזורע. כל שאר הערוגות ניזרעו באופן זה […]

כ”ח תשרי. בלפת העלה הראשון האמיתי. וגם בצנונית. בשאר עוד אין. הסלק 7 וסלק עלים 8 אכולים קצת. מי? הסלק גם סובל קצת מהשקאה. אין לנו מסננת די דקה למזרק. צריך להשקות את הסלק לא בבת אחת, אלא בהפסקות. נביטה מלאה בהחלט בלפת ובכרוב. בכרובית ובקולורבי לא כל כך. בחסא 686 הנבטים בודדים. מה הסיבה? טיב הזרע או הכיסוי?” (י’ שרת, אגרות ב. כצנלסון, תל אביב 1976, ג, עמ’ 519).

בית מלכיאל מני מבעד לשער הכניסה המפואר לחצרו, לאחר שהוסב לשער כניסה לישיבת עץ חיים, השכֵנה ממערב. 1950 (מקור לא ידוע). ותודה לתמר הירדני.

 

הדרכת הפועלות בחצר מני הופקדה בידי שמעון קושניר, צעיר מפתח תקווה שקיבל את הכשרתו בבית הספר החקלאי בבן שמן (לימים היה ממקימי כפר יחזקאל בעמק יזרעאל. בנו, טוביה, שהלך בדרכו והיה בוטנאי, נפל במלחמת העצמאות, בשיירת הל”ה). וכך סיפר:

“עבודת הדרכתי החקלאית נתרכזה באחת החצרות במערב ירושלים, בה ישב השופט מלכיאל מני, הוא ובניו ובנותיו. החצר הגדולה היתה מוקפת חומת אבן, והשטח בשיעור של שני דונם ומחצה משובש היה באבנים רבות, והיה צורך לסקלו ולחדש את אדמתו. הד”ר ביהם, שהיה מיַַסדוֹ ומנהלו של מכון פסטר […] ממכון זה התארגנה הפעולה הציבורית לעזרת ירושלים, וכוונתם היתה לעצור את ההידרדרות ולעזור במצוקה. והד”ר ביהם אירגן לפעולה זו את טובי האינטליגנציה הירושלמית, שיכשירו את הקרקע בידיהם, ולאחר כך יודרכו בגידול ירקות, ויוכלו אף להדריך את הנוער בבתי הספר […] המתנדבים לעבודה, ידיהם מכוסות שלפוחיות והשלפוחיות נהיות לפצעים, אבל עוקרים את האבנים ומכשירים את הקרקע המסולעת. לאט לאט, פיסה אל פיסה, נכבשת האדמה והערוגות כבר מחכות לזריעתן” (ש’ קושניר, האיריסים עודם פורחים, תל אביב תש”ל, עמ’ 76-75).

עדותו של קושניר חושפת את מגמת ‘חובבי הירקות’ של ברל כצנלסון. ד”ר אריה בעהם היה רופא ציוני, שכאמור ייסד את המכון ע”ש לואי פסטר, במטרה לבצע בדיקות בקטריולוגיות, לאבחן מחלות זיהומיות ולייצור חיסונים. בפועל, מיקד ד”ר בעהם את פעילותו גם בהגשת עזרה רפואית לעניי ירושלים, והנה מסתבר שהוא ראה ערך גם בהכשרה מקצועית חקלאית לנוער הירושלמי. כמה תמימוּת נדרשה מבעהם, מכצנלסון ומחבורת הנערות מה’קומונה’ בשייח’ ג’ראח, שהם אלה שיביאו את המזור לבעיות התעסוקה והתזונה של ירושלים, ואפילו יצליחו לשכנע את “האינטליגנציה הירושלמית”. אבל הם האמינו שהם אכן מסוגלים לכך, כפי שסיפרה אחת החברות, חנה כצנלסון:

“השופט מלכיאל מני התיר לנו להשתמש בחצרו שברחוב יפו, ובמי הבור שלו. עשינו שם משתלות ואת השתילים היינו מעבירים לחלקותינו – כשרגלינו שוקעות באבק – דרך רחוב הנביאים שטרם נסלל. מרבית החלקות נמצאו לי בתים שבבעלות משפחת חוסֵיני […] גידולינו עלו יפה. בכסלו [תרע”ח] מלאו לי עשרים שנה והרגשתי את עצמי במלוא אוני. אמנם הקור הירושלמי נתן בי אותותיו, ולא פעם כשהסרתי במחט את הגלמים מעלי הכרוב קפאו אצבעותי, אך בזרוח השמש שבו האצבעות לגמישותן. שוב לא קדחתי. לא התקשיתי להעלות מים מן הבור, להוביל ברחובות ירושלים מריצת זבל ולעדור בחלקות הירקות. משנבטו בחלקותינו צנוניות, בצלים ואפונים הבאתי לאשת השופט שי – אגד צנוניות. האשה סברה שבכוונתי למכרן לה והושיטה לי שני מטליקים (מטבע תורכית קטנה). לא דיברתי ערבית, שהיתה שפתה היחידה, וכל עוד רוחי בי מיהרתי להסתלק. את הירקות מכרנו בשכונת מאה שערים. במריצתנו היחידה הובלנו אותם לשם. ‘אחרי אלפים שנה’ זכו אנשי ירושלים הרעבה לגלות במחיצתם נערה גאה המוכרת תוצרת חקלאית שגידלוה יהודים בעיר הקודש, והיהודיות תמהו – וקנו. קבוצתנו היתה נקודה מושכת לאנשים בירושלים. מפעם לפעם באו לעבוד אתנו אנשים ונשים מבני העיר. הם מצאו בעבודה זו גאולה מחרפת רעב. אחדים מבני האינטליגנציה של העיר נהגו לבקר אותנו. ביניהם זכורים לי יצחק שפיגלמן (אחר כך יציב, עורך ‘דבר לילדים’), ו[אליעזר ליפא] סוקניק, שהיה אז מורה בבית ספר יסודי. לאחר שנים, כשכבר היה סוקניק פרופסור מפורסם לארכיאולוגיה, הזדמנתי לחצר ביתו. הוא הראה לי כמה שתילי חצילים ואמר: ‘את רואה, את זה למדתי מהקבוצה שלכם’. גם מי שהיה אחרי שנים שמשו של הרב קוק היה בין מבקרינו. אחרי מות ברל סיפר לי כי הרגיש קשר נפשי כל כך עמוק אליו עד שהחליט לומר קדיש לזכרו” (חנה כצנלסון נשר, אח ואחות, תל אביב תשל”ח, עמ’ 81-80).

גם הסופר י”ח ברנר היה בין המבקרים בערוגת הירקות בחצר מני. כך תוארה התרשמותו:

“השעה היתה שעת ערב, הידיד שהיה מפעילי העבודה בחצר הראה לברנר את הערוגות המוריקות ואת המשתלות שגדלו וכבר היינו מחלקים מהן שתילים לחצרות של נזקקים שביקשו לגדל ירקות. ‘דבר טוב אתם עושים כאן’, אמר ברנר, ‘וביחוד בימי הרעב. לדבר טוב ומועיל אתם מתכוונים'” (קושניר הנ”ל, עמ’ 78).

חוות הירקות דרשה מברל כצנלסון מאמץ רב, והשחיקה לא אחרה לבוא. כך העיד במכתב מירושלים לחברו מרדכי קושניר, איש העלייה השנייה ואחיו של שמעון, בסיוון תרע”ח (1918):

“אצלי מצב הענינים יָגֵע למדי. אני מפוזר על שבעה ימים. ולא כוחות הגוף ולא כוחות הנפש מספיקים. והצער – לא על אי ההצלחה, כי אם על ההצלחה המחייבת והעלולה לגרום לפשיטת רגל. ההתחלה שלנו בירושלים הביאה לידי זה, שהציעו לפנינו – שכל האפשר ייעשה, מבלי כל עיכובים. ואפשר להרחיב ולהרחיב. אבל כיצד, בזמן שגם להמשיך את המעט שהתחלנו אין אפילו מספר הכוחות מספיק, ואילו היו הכוחות היה באמת אפשר ואפשר. ועכשיו – זה רק מוסיף מבוכה על מבוכותי, והרגשת חובה בלתי נפרעת על החובות. וכן בשאר ענינים. מזימות טובות צפונות בלב, ואין יכולת להוציאן אף מן השפה לחוץ – גם ככה המֵיתרים הרפויים מתוחים עד כדי סכנה” (י’ שרת, אגרות ב. כצנלסון, תל אביב 1974, ב, עמ’ 519).

בעת ביקורו בכותל המערבי החליט ברל להתגייס ל’גדודים העבריים’ – לוחמים יהודים בשירות הצבא הבריטי, שמטרתם הייתה להניח את היסוד לכוח צבאי עצמאי של היישוב היהודי בארץ ישראל. הוא עזב את בנות ‘חובבי הירקות’, התגייס ונשלח לאימונים במצרים. נראה כי בתוך זמן לא רב הקבוצה התפזרה.

ד"ר אייל דודסון

רוצים לקבל עדכונים ?
מוזמנים להרשם לניוזלטר וכל העדכונים ישלחו אליכם ישירות למייל
דילוג לתוכן