ד"ר איל דודסון

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מתעניינים בסיור? צרו קשר

“המנורה אינה שבויה ברומא, היא מאירה בירושלים”: סיפור המנורה בבית הספר לאומנות בצלאל – פרק א’

בשנת 1906 נוסד בירושלים בית הספר לאמנות, שנקרא על שם אמן המשכן המקראי בצלאל בן אורי (שמות לה, ל). מייסד בית הספר בצלאל, פרופ’ בוריס שץ, נולד בליטא בנר שני של חנוכה של שנת תרכ”ז (1866). הוא היה צייר ופסל וציוני נלהב. מגיל צעיר בער בלבו של שץ רעיון יצירתה של תרבות עברית, כנדבך הכרחי בתחיית הלאומיות העברית בארץ ישראל, והוא הצליח להשפיע בכך על בנימין זאב הרצל, כפי שהעיד:

“הרבה שנים חזיתי בהקיץ את החלום המבהיק הזה […] וכשהרגשתי את עצמי מוכן לכך ומזומן לוָתר על שאר עניני ולמסור את עצמי כלי לשם זה, באתי לפני הד”ר הרצל. הלכתי אל האיש שחלם על תחיָת עמנו וכח היה בנפשו להגיד את חלומו זה גלוי לכל העולם ומצא בקרבו גם אוֹן לקבל על עצמו להוציאו אל הפועל – אליו הלכתי להגיד את חלומי. שעה תמימה הרציתי לפניו את מחשבתי. הוא בִּקש לדעת הכֹּל בפרוטרוט. דברתי, והוד פניו העבריים-אידיאליים הלהיב אותי. על מצחו הצח קראתי מחשבות עמוקות ובתוך עיניו העצובות החולמות חזיתי את הנשמה העברית העדינה, אותה הנשמה שהיא רואה עולמות פנטסטיים ומרגישה גם את המציאות המרה הנוכחית. וכשסיָמתי את דברי המתנתי בלב פועם: מה יאמר הוא לזה? – “טוב, נעשה את הדבר”, אמר בלחש, אבל בהחלטה. – ואחרי הפסקה קצרה שאל: “ואיזה שם תקרא לבית ספרך?” – “בצלאל”, עניתי לו, “בשם חכם החרשים העברי הראשון, שבנה לנו לְפָנים מקדש במדבר”. “מקדש במדבר”, חזר הרצל על דברי כמו באופן מֵיכני ועיניו היפות והנוגות הביטו באיזה אופק אין סופי, כאלו הרגיש שהוא בעצמו לא יראה עוד את הדבר…” (בוריס שץ, בצלאל – תולדותיו, מהותו ועתידו, ירושלים תר”ע, עמ’ ז-ח).

הרצל אכן לא זכה לראות את בית הספר בצלאל, שכן הוא נפטר ב-1904, אבל שץ לא הרפה והמשיך לפעול במרץ להגשמת חלומו בירושלים, כשהדימוי של “מקדש במדבר” ממשיך ללוות אותו:

“האמנות היתה לי למקדש והאמנים לכהניו. ואני חלמתי להיות כהן גדול ולשרת בקֹדש לפני האמנות הקדושה ולהורות לבני אדם את האידיאל של תפארת ועוז וללמדם לאהוב את הטוב ולשנוא את הרע […] חלמתי כת של אמנים בעלי רוח הקֹדש, בני חורין הרחוקים מעולם הבורסא ומהכנופיא של מבקרי האמנות שמלאכתם בכך, אמנים שאהבתם טבעית וטבעם ‘טבעי’, אמנים בריאים בגוף ואמיצים ברוח ופנטסיות של אור במוחם […] ואז כבר חשבתי את ארץ ישראל למקום קדוש זה, שבו אוכל לגשם את החזיון הזה […] לאמנות היו בני ישראל תמיד מוכשרים, אלא שבגולה נעשו נשמותיהם רצוצות, ואי אפשר היה להם לכשרונותיהם שיתפתחו כראוי. בחור מישראל בלמדו מפי אחרים זקוק היה להסיח דעתו מרגשותיו שלו ומהאינסטינקטים העצמיים ‘והאני’ שלו הלך לאבוד, תמיד היה רק מחקה, מזמר בקול שאינו שלו, והלכך היו בינינו וירטואוזים יותר מיוצרים. אבל לאחר שעשה את ימי בחרותו, ימי לִמוּדיו הטובים בארץ ישראל, זו שכל אבן סחה לו אגדות הילדות שנשכחו, וכל גבעה עמדה לפניו כעד מזכיר להעברה חפשי של אומתו, ברשמו כאן את הטִפּוּסים האמתיים של בני עמו, פה תחת שמי תכלת ארצנו התעוררה בו הנשמה הנרדמת של הנביא העברי הקדמון. האמנים היהודים החדשים חדשו את הרוח היהודי העמקני העתיק ומזגו אותו עם הטכניקה המודרנית, ו’מלה חדשה’ יצאה מהם בעולם האמנות ותקופה חדשו בראו בתולדות המחשבה בישראל. וכל זה פעל ועשה אותו בית הספר שנתיָסד שם במקום שאמנות ועבודה ואחוה חברו להן יחד […] כשתזכו לעלות לירושלים אז תראו עוד על יד שער יפו שני בתים נאים בנויים בסגנונו של המבצר הירושלמי. על שאלתכם: מה זה? יענכם העגלון: זהו ‘בצלאל’! הוא בטוח, שכבר ידועה לכם חשיבותו של בצלאל ומחר הוא בעצמו יביאכם לשם” (שם, עמ’ ג-ט).

אמנם, מעבר לערכה הייחודי של האמנות, שץ ראה בבית הספר מוסד להכשרה מקצועית ולעידוד הפרנסה מיגיע כפיים. לצד ציור ופיסול שולבו בתכניות הלימודים גם מגמות של מלאכות אריגה, צורפות וריקועי נחושת. אבל, כאמור, בעיני רוחו של שץ נתפס ערך האמנות כ”מקדש” וערכם של האמנים כ”כוהנים”, ואת בית הספר לאמנות הוא ראה כהגשמת חזון לאומי. לא ייפלא אפוא שכלֵי המקדש והמשכן היו מוטיב בולט באמנות מורי ‘בצלאל’ ותלמידיהם, ובמיוחד המנורה.

המנורה על גג בית הספר בצלאל ברחוב שמואל הנגיד 12, 2011 (מקור: Ranbar, Wikimedia).

 

על גג אחד משני המבנים הזהים ההיסטוריים של בית הספר בצלאל (ברחוב שמואל הנגיד 12) מתנוססת מנורת שבעת הקנים, העתק של זו שהייתה מעשה ידיו של שץ. במאמר שפרסם חברי, ד”ר דותן גורן, הוא הראה שהמנורה הוצבה שם כנראה כבר בשנת 1910, זמן קצר לאחר שהמבנים נרכשו לטובת ‘בצלאל’ בידי קק”ל (https://www.ybzblog.org.il/single-post/bezalel-goren).

אירוע לציון יום ההולדת של הרצל בבית הספר בצלאל, מאי 1910. שימו לב למנורה על גג המבנה השמאלי (ארכיון יד יצחק בן צבי).

 

בעיתון הצפירה, מיום 21.1.1912 (כחודש לאחר חנוכה תרע”ב) נמסר כי המנורה של שץ הוצבה לכבוד חג חנוכה. בתוך כך הודגש ערכו הלאומי-הציוני של בית הספר בצלאל ב”ירושלים החדשה”:

במאמרו, הביא גורן את דברי הצלם והקולנוען יעקב בן דב, מראשוני תלמידיו של המוסד, אודות מקור השראתו של שץ לבניית המנורה בירושלים, ברקע חגיגות היובל ל’בצלאל’ (1956):

“ב. שץ היה ברומא, הוא עמד ליד שער טיטוס וראה את מנורת המקדש חצובה באבן, והחליט: מנורה זו מן הדין שתעלה לירושלים. אמר ועשה. על גג ‘בצלאל’ העמיד את תבנית המנורה משער טיטוס. אולם בזה לא נחה רוחו. 10 שנים לאחר מכן, בימי מלחמת העולם הראשונה, חושך ואפלה בירושלים, ברחובות מסתובבים הז’נדרמים התורכיים לחפש אחר יהודים מסתתרים ולגייסם לצבא התורכי, והימים ימי חנוכה והיהודים מדליקים נרות חנוכה בסתר, והנה באותו ליל סגריר ועננים כבדים, עולה פרופ’ שץ על מרפסת ‘בצלאל’ ומדליק את המנורה ואורותיה מאירים את שמי ירושלים החשוכים. ידידיו של שץ שחרדו לחייו לאחר מעשהו זה, חשו אליו למחרת, שאלו אותו: “למה עשית זאת?” – השיב: “לא יכולתי לעשות אחרת. המנורה אינה שבויה ברומא, היא מאירה בירושלים” – פסק (חרות, 7.8.1956).

במקור זה מודגשת שוב הארת המנורה בחנוכה דווקא, ושוב בהקשר הלאומי-הציוני. רעיון ‘גאולת’ המנורה משער טיטוס ברומא והעברתה לירושלים הייתה ביטוי עז לשאיפה הציונית לסיום הגלות ולהגשמת חזון שיבת ציון. לימים היה זה הרעיון שקבע את אותה המנורה עצמה בסמל מדינת ישראל. תפקיד המנורה הוא להאיר באור הלאומיות “את שמי ירושלים החשוכים”, והיא הוצבה בראש בניין בית הספר בצלאל משום שבדיוק כך ראה פרופ’ בוריס שץ את ייעודו.

 

המשך יבוא אי”ה בשבוע הבא

 

12.2022

ד"ר אייל דודסון

רוצים לקבל עדכונים ?
מוזמנים להרשם לניוזלטר וכל העדכונים ישלחו אליכם ישירות למייל
דילוג לתוכן