Search
Close this search box.

ד"ר איל דודסון

מתעניינים בסיור? צרו קשר

“דמעות דם, מילים אילמות”: המסע הנשכח של הרבי לארץ הקודש, רגע לפני הטבח

גיליון 227, אב תשפ”ד

כחמשת אלפים איש הצטופפו בתחנת הרכבת בירושלים בבוקר יום חמישי, ב’ באב תרפ”ט (8.8.1929), בשיאו של חום הקיץ הירושלמי. בין הבאים היו כמה וכמה פנים רבניות מוכרות בהנהגת היישוב, ובהם הרב אברהם יצחק הכהן קוק, רבה הראשי של ארץ ישראל, הראשון לציון הרב יעקב מאיר והרב יוסף חיים זוננפלד, מנהיג העדה החרדית. הכול באו לקבל את פניו של הרבי מליובאוויטש (חב”ד), הרב יוסף יצחק שניאורסון, המוכר יותר בכינויו ‘הרבי הריי”צ’.

הרבי עצמו ישב בקרון הרכבת, מותש מן החום, משקשוקי הרכבת ומטלטולי המסע שהחל בריגה שבלטביה שמונה ימים קודם לכן. כשהרכבת החלה להאט והקטר החל להריע הציץ הרבי מהחלון וראה לראשונה בחייו את בתיה של ירושלים. הנה הבתים הקטנים והדלים של השכונה הצעירה מקור חיים, הנה הבתים המרווחים והגאים של המושבה הגרמנית. הנה מתגשם החלום לגעת באבני ירושלים ולהתבשם בקדושתה. ההתרגשות התערבלה עם הכאב הצורב על חורבן ירושלים וצער השכינה, והרבי מיהר לנהוג אבֵלות כמחויב בהלכה. כך כתב ביומנו: “בשעה תשע וחצי ראינו את ירושלים, וקרענו בגדינו וברכנו ברכת דָּיָן האמת” (ד”ז רוטנברג, מסע הרבי בארץ הקודש, כפר חב”ד תשנ”ט, עמ’ 67-66).

קריאה מטעם הרבנות הראשית לצאת ולקבל את פניו של האדמו”ר מליובאוויטש בתחנת הרכבת בירושלים.

 

הרכבת חרקה, גנחה ונעצרה, דלת הקרון נפתחה ובטרם הבין לאן יפנה כבר היה הרבי מוקף בהמון שביקש ללחוץ את ידו ולקבל את ברכתו. לאחר שהשיב כבוד לאישים שבאו לקבל את פניו הובל הרבי לחדרו במלון אמדורסקי, שברחוב בן יהודה. הוא היה זקוק למנוחה קצרה, אבל הציפייה לתפילה בכותל המערבי הייתה חזקה יותר. שם, כשהוא מלווה בקהל רב, הרשה לעצמו לפרוק מרגשותיו. כך, כעבור זמן, תיאר במכתב לבתו את הרגשות העילאיים שהציפו את לבו:

“כעבור כמה שעות בבואנו לכותל המערבי, בעמדנו בתפילת מנחה בהרגשה שהמשפחה היקרה שלי יחיו מתפללים יחד אתי לבורא העולם, אומרים ביחד תהלים, שופכים את לבותיהם כל אחד כפי הבנתו, מתוך הרגשה ברעיון איך כל אחד ואחד עם הטמפרמנט שלו, עם האופי שלו, פותח את לבו, אלו בבכי, אלו בשתיקה, אלו במחשבה, איך הם אומרים לרבונו של עולם הבט וראה ועזור לנו בכל מה שאנו מתחננים לך א-ל קדוש, ובנוסף לכך רחם על בני היחיד, על בעלי, על אבינו האהוב באהבה כרשפי אש בוערת.

נפתחו אצלי נחלי דמעות של תחנונים, כשאני מרגיש לידי את כל הידידים תלמידי התמימים, החסידים עם נשיהם וילדיהם, תוך שאני מתאר לעצמי את מצבם ברוחניות ובגשמיות, את ההתקשרות שלהם עם חיי וביודְעִי שהנה בשעה זו כולם נזכרים במקום הקדוש של בית המקדש. זה עורר אצלי דמעות דם, מילים אילמות, ברקים של אש נשמה וקרנֵי תקוה לקב”ה בעצמו. אתה עצמך, רבונו של עולם, צריך לקבל את כל הבקשות ולמלא את המשאלות לכל הדברים הטובים.

באותן כמה שעות חייתי, שכחתי על הכל, הייתי טפח גבוה יותר, טעמתי רגעים מהחיים. לאחר מכן הכל חולין. נראו עוד אי אלו רגעים, אבל לא כאלו” (י’ אשכנזי, תורת אמת: מאה שנות ליובאוויטש בארץ הקודש, [קרית מלאכי] תשע”ב, עמ’ 82).

יתרת הימים של הרבי בירושלים הוקדשו לפגישות עם רבנים (בין השאר עם הרב קוק בישיבת מרכז הרב), לביקורים בישיבות, במוסדות חינוך וסעד ולהתוועדויות עם חסידיו. הוא ביקר גם בבית הכנסת בית מנחם ברובע היהודי, זהו בית הכנסת שייסדו אבות חסידי חב”ד בירושלים ב־1858. בית הכנסת נקרא גם ‘צמח צדק’ – שני שמות שהם אחד: ‘בית מנחם’ – על שם רבי מנחם מנדל שניאורסון, האדמו”ר השלישי של חב”ד וסבו הגדול של הרבי הריי”צ, שבתקופת כהונתו נחנך מרכז החסידות בירושלים, ו’צמח צדק’ – כשם ספרו של אותו אדמו”ר, שהפך לכינויו העממי של מחברו.

אבל את עיקר תשומת לבו בזמן ביקורו בירושלים תפסה ישיבת תורת אמת, ובה בחר הרבי לשהות בצום תשעה באב. ישיבת תורת אמת נוסדה בחברון בשנת 1912, בהוראת הרבי שלום דּוּבֶּר שניאורסון (הרש”ב), אביו של הרבי הריי”צ, ופעלה בראשות הרב שלמה זלמן הבלין בבית רומָנוֹ (בימינו – בית ישיבת שבֵי חברון). לאחר משבר קשה בשנות מלחמת העולם הראשונה נעתקה הישיבה לירושלים ובראשה הועמד הרב אברהם חיים נאה, חסיד חב”ד יליד חברון. ‘הגרא”ח נאה’ – בעגה ההלכתית-הישיבתית – אינו רק שם של אדם אלא גם של שיטה הלכתית בעניין מידות ומשקלות שהוא הגה. את שיטתו הוא נימק והוכיח בספריו, ולמרות שעמדה בניגוד לשיטת מנהיג היהדות החרדית הרב אברהם ישעיהו קרליץ (‘החזון אי”ש’) היא זכתה להכרה רבה. הרב נאה היה מקורב לאדמו”רי חב”ד וזכה ללוות את הרבי הריי”צ במסעו בירושלים.

בתחילה פעלה ישיבת תורת אמת בבית הכנסת אוהל יצחק בשכונת בתי ורשה, וב-1927 עברה לשכונת גבעת שאול.

תרשים מבנה הישיבה בשכונת גבעת שאול, בה ביקר הרבי הריי”צ. בהוראת הרבי, ניטש המבנה לאחר פרעות תרפ”ט, מסיבות ביטחוניות. ואכן, כעבור שנים אחדות, בשנת 1936, נהרס מבנה הישיבה ונשרף בידי פורעים ערבים.

 

הרבי היה מעורב בכל ענייני הישיבה – במינוי המנהלים והמלמדים, בגיוס הכספים ובפרטי התכנים הלימודיים. הוא הורה להתאים תכנית לימודים בשלוש רמות שונות, ודרש להקפיד על צביון הישיבה:

“ראשית כל, הנה בקבלת התלמידים יוּשְׁמר הסדר והבחינה שבישיבת תומכי תמימים [=הישיבה המרכזית של חב”ד], היינו שיהיו המתקבלים בעלי כשרון טוב ויפה, יודעים ללמוד ומתנהגים בהנהגה טובה ביראת שמים וגם בדרך ארץ (כוונתי בדרך ארץ שאינם עזי פנים והדומה), ודבר זה יהיה מודגש ומדוייק היטב בבחינה מדוייקת ובעין פקיחא, בלי שום משׂוא פנים כלל וכלל”.

ומה באשר לראש הישיבה? הנוסחה שהציע הרבי הייתה מקורית וחדשנית לחברה הירושלמית באותם ימים, המפולגת לעדותיה ולחצרותיה. ראש הישיבה הרצוי הוא מי שראוי לכך מצד כישוריו והשקפותיו ולא מצד ייחוסו או מוצאו העדתי. בקיצור, במילה אחת: “גרוטניק”, ובשתי מילים: “ניט פשעטליך”:

“מהות הראש ישיבה שי'[היה] למדן מופלג עיוני (ואין נוגע כלל גזעו, אם חסיד או אשכנזי, או מפולין אונגארין, הכל שוה), רק שעצם לימודו יהיה גרוטניק [יסודי], בידיעה שכלית ברורה, ניט פשעטליך [לא באמירת פשעטלא’ך (=פרפראות, דברים קלים ושׁוּלִיִים בחשיבותם)] והמצאות בפלפול הבל העטופים באדרת בקיאה והדומה, בעל כשרון חזק, ירא אלקים ואוהב לימוד (ער האט האלט תורה [=הוא אוהב תורה], וריתחא דאוריתא [=והתלהבות למדנית] מצויה אצלו). ושיהיה מסביר טוב, דער וואס קאו ארוייס געבין א ענין [שיכול לבטא עניין] בטוב ובמתינות, ויהיה מסור להדבר (ואם זה שגזעו אינו נוגע כלל. אבל מי שהוא מנגד ח”ו על חסידות בכלל או חב”ד בפרט, הן מצד גזעו שהוא כו’ או ממפלגה אחרת, מזה צריכים לזהר ביותר). ושיהיה איש חלק באמת בלא פניות” (אשכנזי הנ”ל, שם).

בשנת 1974, לאחר תחנות נדודים ברחבי ירושלים, קבעה ישיבת תורת אמת את מקומה ברחוב ירמיהו 16, ושם היא פועלת עד היום כשהיא שולחת סניפים של גני ילדים, תלמודי תורה, בתי ספר לבנות וישיבות אל כל רחבי העיר.

ישיבת תורת אמת בירושלים, 2012 (קרדיט: Yoninah, ויקיפדיה).

 

במשך שבועיים דחוסֵי פעילות ביקר הרבי הריי”צ בכל רחבי ארץ ישראל – בצפת, במירון, בראש פינה, בטבריה, בתל אביב ובחברון. הביקור בחברון לא היה ביקור ככל הביקורים, ולא נועד רק להתוועדויות ולתפילה במקומות הקדושים. התיישבותם של חסידי חב”ד הראשונים בארץ ישראל בראשית המאה ה-19 הייתה דווקא בחברון, ובני משפחת אדמו”רי חב”ד התגוררה בה. בחברון נמצא עד ימינו בית שנושא את השם ‘בית שניאורסון’ (ומאוכלס ביהודים מאז 1981). בבית שניאורסון התגוררה מאז שנת 1845 הרבנית מנוחה רחל סְלוֹנים, שהייתה בתו של ‘אדמו”ר האמצעי’ – השני בשושלת אדמו”רי חב”ד וסב סבו של הרבי הריי”צ. לאדמו”ר האמצעי אף היה ברובע היהודי בחברון נכס שנקנה על ידו – בית הכנסת חב”ד, הסמוך לבית הכנסת אברהם אבינו.

בעת ביקורו בחברון, התארח הרבי הריי”צ בבית הרב יעקב יוסף סלונים – רבה האשכנזי של חברון, חסיד חב”ד מצאצאי הרבנית מנוחה רחל:

“בחברון סר לביתו של ש”ב [=שאר בשרו] הרב ר’ יעקב יוסף סלונים. שהה שם שעה קלה, והלך לבקר את מערת המכפלה, התפלל שמה מנחה בניגון הדבקות של תפלת ר”ה [=ראש השנה], שחדר ללבות כל ההמון הרב הנוכחים שם וכולם התפרצו בבכיות. הקיף את המערה ונכנס פניה עפ”י רשיון מיוחד שנתקבל מאת הממשלה בשבילו ואחדים ממלויו. משם הלך לסייר את נחלתו וחצרו, התענין בכל הפרטים, מקומו, מעמדו ומצבו של הבית ומגרשיו שסביבו. סר שוב לבית הרב ריי”ס  [=ר’ יעקב יוסף סלונים], נח מעט והלך לביהכ”נ [=לבית הכנסת] הגדול שהי'[ה] מלא מפה אל פה, והגיד מאמר דא”ח [=דברי אלקים חיים (=מאמר חסידות, בעניין הפסוק)] ‘יהי ה’ אלקינו עמנו כו”. עפ”י בקשת הנהלת ישיבת סלובודקה שבחברון סר לבקר את הישיבה. בשעה 10 בלילה שב לירושלים” (ש’ גליצנשטיין, יומן רשמי ביקורי כ”ק אדמו”ר מליובאוויטש שליט”א בארץ ישראל, ירושלם תרפ”ט, עמ’ יב-יג).

בשעה שנפרד הרבי מבני משפחתו ומחסידיו בחברון לא העלה איש על דעתו שכעבור ימים בודדים, ביום שבת י”ח באב, יפרצו פרעות תרפ”ט שימיטו חורבן נורא על היישוב היהודי בארץ ישראל, ובפרט בחברון. הרב סלונים עצמו ניצל, אך רבים מבני משפחתו נרצחו ובהם בנו אליעזר דן סלונים, חבר מועצת עיריית חברון ופעיל ציבורי מוכר, אשתו חנה וילדם בן הארבע אהרון. כמו כן, נרצחו הוריה של חנה סלונים – הרב אברהם יעקב אורלנסקי, רבה של זכרון יעקב, ואשתו. ילדם השני של אליעזר דן וחנה סלונים, שלמה, שהיה אז תינוק בן שנה, נפצע אך שרד, והוא היה השריד היחידי למשפחה.

פרעות תרפ”ט בחברון: פניו העגומות של בנימין זאב הרצל ניבטים מן התמונה שבקיר, בבית ההרוס של משפחת סְלוֹנים. רבים מיהודי חברון הניחו שהפורעים לא יפגעו באליעזר דן סלונים, בשל מעמדו הציבורי הנכבד, ולכן ביקשו מקלט בביתו. 24 מהם נרצחו שם באכזריות.

אליעזר דן סלונים היה גם ממייסדי ישיבת סלובודקה (כנסת ישראל) בחברון, שכאמור גם בה ביקר הרבי הריי”צ. 24 מבחורי הישיבה נרצחו אז בידי הפורעים הארורים. על ישיבה זו כתבנו כאן:

ישיבת חברון: ההצלה שהפכה לאסון שנגמר בגאולה

ביקורו של הרבי הריי”צ בקיץ הנורא ההוא של שנת תרפ”ט היה הביקור הראשון והאחרון של אדמו”ר חב”די בארץ ישראל. הביקור הותיר בזמנו רושם גדול אך נדמה שנשתכח, אולי בשל האסון הנורא שפקד את היישוב היהודי בארץ ישראל מיד אחר כך.

תודה לחברי ד”ר יורם אלמכיאס, חוקר חברון, על עזרתו בהכנת המאמר.

ד"ר אייל דודסון

רוצים לקבל עדכונים ?
מוזמנים להרשם לניוזלטר וכל העדכונים ישלחו אליכם ישירות למייל
דילוג לתוכן