גיליון 235, חשוון תשפ”ה
ב־1882 החליט ר’ ברוך מנדלבוים, חסיד קרלין, לעזוב את משׂרת הרבנות שהחזיק בה בעיר טוּרוֹב (כיום בבֶּלָרוּס), ולעלות לירושלים. אחד מבניו – שמחה, אז בן 13 – היה למדן ומוכשר, ורבי מנחם נחום אפשטיין, אדמו”ר חסידות קוֹבְּרִין בביאליסטוק, חפץ שיהיה לחתן לבתו, אסתר ליבה. לקשרי נישואין כאלה היו עשויות להיות השלכות חשובות לעתידו של שמחה הצעיר ולמעמדו בעולם החסידי לוּ נשאר באירופה, אך לאחר שנישאו בחרו בני הזוג לקבוע את ביתם בירושלים, להתפרנס מיגיע כפיהם ולפעול למען תושביה.
בשעה שיצא שמחה לירושלים כדי להכין את התשתית לבוא המשפחה, יצאה אסתר ליבה ללוֹדז’ שבפולין כדי ללמוד את מלאכת ייצור הגרביים. עם עלייתה לירושלים היו באמתחתה כ־25 מכונות סריגה ידניות, ומטרתה: להקים מפעל ולספק תעסוקה לבנות ‘היישוב הישן’ כדי שתוכלנה להתפרנס בכבוד, ממלאכה שאינה מחייבת אותן לצאת מהבית. בסוף כל שבוע העבירו הפועלות את הגרביים לבית מנדלבוים, ושמחה הופקד על מלאכת צביעתן. בצד עיסוקם במפעלי חסד לנזקקים, ייסדו בני הזוג מנדלבוים בעיר החדשה מפעל לאטריות ובית מסחר לטקסטיל (‘מחסני ש’ מנדלבוים’, ברחוב יפו פינת רחוב הרב קוק).
ר’ שמחה מנדלבוים (מקור: ד’ תדהר, אנציקלופדיה לחלוצי הישוב ובוניו, ב, תל אביב 1947, עמ’ 587).
משפחת מנדלבוים התיישבה ברובע היהודי, בסביבת רחוב משגב לדך 36, במבנה שנודע באותה תקופה כ’חצר פינטו’, ור’ שמחה נמנה עם באֵי בית הכנסת החסידי ‘תפארת ישראל’. נשים רבות שביקשו להתברך מפיה של אסתר ליבה – בת האדמו”ר, פקדו את ביתם. גם על ר’ שמחה, שהקדיש את זמנו ומרצו למען הציבור, הילכו סיפורים רבים. אחד מהם, למשל, ארע בימי מלחמת העולם הראשונה, כאשר הטורקים הטילו גזרת גיוס על הגברים היהודים. גזר דין מוות ריחף מעל ראשם של המשתמטים, וחיילים נשלחו לחפשם.
“בבוקרו של יום ראש השנה, בלכת ר’ שמחה בשעה מוקדמת לתפילה, פגש בקצין המשטרה הטורקית […] הקצין מסר לר’ שמחה כי קיבל פקודה לערוך חיפוש בבתי הכנסת אחר משתמטים. הדבר גבל בפיקוח נפש של ממש. ר’ שמחה אמר לו כי קודם לכך, ראוי הוא שיערוך ביקור בביתו. הוא לא הרפה מהאיש עד שנֵיאות לו, והם צעדו יחד הביתה. מבלי להתפלל, מבלי להאזין לתקיעות ומבלי לשמוע קריאת התורה, ישב ר’ שמחה לסעודה עם הקצין, כשהוא פוקד להוציא את כל מאכלי החג הדשנים והערבים, ולהגישם לסירוגין. בינתיים שלח להודיע בכל בתי הכנסת כי יזדרזו להתפלל ולסיים, בעוד הוא ואורחו מפליגים בסעודה דשנה שנמשכה עד הצהריים…” (ד’ כהן, וילכו שניהם יחדיו, ירושלים תשס”ט, עמ’ 270-269).
משפחתם של ר’ שמחה ואסתר ליבה התברכה בעשרה ילדים, וביתם שבעיר העתיקה היה צר מהכילם. בהאמינם בחשיבותה של הרחבת ההתיישבות היהודית, העדיפו בני הזוג לבנות את ביתם דווקא בריחוק מריכוזי השכונות היהודיות, בשולי שכונת שיח’ ג’ראח שמצפון לעיר העתיקה.
“יום אחד החליט ר’ שמחה לבנות לו בית בירושלים, לקיים מצות בניָן הארץ. החלו המתווכים מציעים לו בתים נאים ומרווחים בשכונותיה היפות של ירושלים. צחק ר’ שמחה ואמר להם: לקנות בית יכול כל אדם, אבל לבנות בית בירושלים במו ידיך – אז קנית מצוה גדולה. משראו כך הציעו לו מגרשים במרכז העיר ואף בשכונת רחביה המכובדת, אבל ר’ שמחה אמר להם: אם כבר לבנות אזי לפחות לקיים מצות הרחבת גבולה של ירושלים. ומשהציעו לר’ שמחה מגרש בסמוך לכנסיָת סנט ג’ורג’ החליט לקנותו מיד באמרו למתוְכים כי הנוכרים אשר בנו בסביבה [את] בית החולים האִטָלקי ואת כנסיָת סנט ג’ורג’ בסמוך ירצו בודאי לקנות את יתר המגרשים, ולכן אקנה אני ואתקע טְריז ביניהם, ויבואו עוד יהודים ויבנו בסמוך. נמצא שפתחתי פתח להרחיב גבולה של ירושלים מצפון, לתת לה לירושלים מבוא ושער מצפון” (ש’ אבן אור אורנשטיין, ירושלים וארץ ישראל, ירושלים תשמ”ז, עמ’ 10-9).
הבניין, שנחנך ב־1929, היה עצום בממדיו. היו בו 25 דירות, רובן הוצעו להשכרה, וכן בית כנסת קטן. רבים מדיירי הבניין היו סטודנטים באוניברסיטה העברית, שנחנכה בהר הצופים 4 שנים קודם לכן. ר’ שמחה מנדלבוים עצמו נפטר חודשים אחדים לאחר חנוכת הבית, בגיל 61. בתחילה נראה כי לשכונה היהודית הקטנה יש עתיד מבטיח, אבל מיקומו בסמיכות לאוכלוסייה ערבית בשנים המתוחות הִקשה על הקיום בו. בשנות המאבק על המדינה שבדרך הוצבה על גג בית מנדלבוים עמדה של ‘ההגנה’, שהשקיפה על השכונות הסמוכות בית ישראל, בתי אונגרין, בתי זימברגן ונחלת יצחק. מתחת למיטתה של הרבנית הישישה אסתר ליבה הוסלקו כלי נשק.
בית מנדלבוים.
בקרבות מלחמת השחרור נמצא בית מנדלבוים במיקום לא מוצלח במיוחד, והמשפחה נאלצה לעזוב אותו. בראשית 1948 הקימו לוחמי ‘ההגנה’ מחסום לידו, למניעת התקפה מכיוון שייח’ ג’ראח, והוא הפך לעמדה קדמית. בחודש מאי התנהלו סביבו קרבות עזים בין צה”ל ללגיון הירדני. ב-18 ביולי 1948 פוצצו הירדנים את בית מנדלבוים, אך למחרת הצליחו כוחות צה”ל הצליחו להשתלט על שרידיו ועל המרחב שלידו. כאשר נחתם הסכם שביתת הנשק בין ישראל לירדן בנובמבר 1948 וסומן ‘הקו העירוני’ שחילק את ירושלים, כבר עמד בית מנדלבוים בהריסותיו כחצי שנה. בצד הישראלי של הגבול הוצבה עמדה בבית תורג’מן (כיום ברחוב חיל ההנדסה 4) ומולו הוצבו שתי עמדות ירדניות – עמדת טזיז מצפון לעמדת הבידוק הירדנית ועמדת שטייניץ מדרומה, שתיהן במבנים שנהרסו זה מכבר.
העיר החצויה, במפה משנת תש”י (1950) (בהוצאת סטימצקי): הקווים האדומים העבים מציינים את קו הגבול בין ישראל לירדן, שביניהם – שטח ההפקר. התוספות שלי: העיגול הצהוב מציין את מעבר מנדלבאום. העיגול הכחול את עמדת תורג’מן.
במקומו של בית מנדלבוים, שנמצא בלב שטח ההפקר, הוחלט להקים מעבר גבול. המיקום, בצומת הרחובות שמואל הנביא, שבטי ישראל וסנט ג’ורג’, היה נח לבדיקת שיירת השוטרים (שהיו למעשה חיילים במדי משטרה) שנסעה פעם בשבועיים, בדרכה למובלעת הישראלית בהר הצופים, כפי שנקבע בהסכמים בין המדינות. גם הסמיכות לבית ועדת שביתת הנשק של האו”ם מעט מצפון לשם, תרמה לבחירת המיקום. כך קרה, שעל חורבותיו של בית המשפחה החסידית הוקם מעבר גבול, והוא זה שהונצח בשמו – מעבר מנדלבאום (שנקרא גם שער מנדלבאום). מעבר מנדלבאום הפך לאחד מסמלי העיר החצויה. היה זה מעבר הגבול היחידי בין ישראל לירדן בירושלים ובכלל, עד מלחמת ששת הימים (1967), והוא שימש גם למעבר דיפלומטים, אנשי או”ם ואנשי דת נוצרים.
“ברוכים הבאים לישראל”. מעבר מנדלבאום, 1955 (תצלום: לע”מ).
לאחר איחוד העיר ומחיית קו הגבול סולקו הסככות והעמדות סביב מעבר מנדלבאום. מהבית עצמו לא נשארו שרידים, אך אחדים מן הבניינים שהיו סביבו נותרו כדי להעלות את זיכרון הימים ההם. בניין תחנת המשטרה המפואר, שהשקיף על המעבר, הפך לבית הדין הארצי לעבודה עד שהומר לישיבה בשנת 2019 (ברחוב שמואל הנביא 13). המבנה המרשים של עמדת בית תורג’מן הפך למוזאון ‘על קו התפר’, ובית ועדת שביתת הנשק עודנו משמש את אנשי האו”ם. הכיכר שהייתה מעבר הגבול נקראה כיכר פיקוד מרכז, עד שבשנת 1996 הוסב שמה הרשמי לכיכר מנדלבאום. כיום עובר במקום הכביש הרחב של רחוב חיל ההנדסה, ותחנת שבטי ישראל של הרכבת הקלה.